Kursinnehåll Serviceadministrativa kurser

Serviceadministrativa kurser
Kursnamn Längd Förkunskaper Kursinnehåll Kursanmälan
Arbetsledare elfordon 2 dgr

VCT -HV-informeradperson

 

- Stadgar & rättsliga standarder

- Termer & Definitioner

- Roller & kompetensnivåer

- Elektriska risker

- Vägledning vid elolycka

- Brand i elfordon

- Fords elfordon

- Utformning av hybridsystem

- Hantering av elfordon

Inga lediga platser
Kursmål:
Efter genomförd utbildning ska kursdeltagaren ha god kunskap inom elfordonsteknik, ellära och risker med högvoltssystem samt grundläggande kunskap inom lagstiftning, regler, förordningar och branschstandarder som omfattar den del av verksamheten som berör hanteringen av elfordon.

Vidare skall personen ha god kunskap inom de arbetsmoment som denna ansvarar för.(t.ex. planera och fördela arbeten på elfordon.)
Garanti steg 2 2 Dagar
  • Garanti steg1
  • Genomförd e-learning Garanti för din yrkesroll.

Garanti steg2 riktar sig till administrativa personalen som administrativt hanterar garantireparationer i verkstaden.

T.ex. kundmottagare, verkstadsansvariga, servicerådgivare, garantiadministratörer.

Kursen tar upp och informerar om följande områden:

  • Fords garantiproscess 
  • Fords Felsökningsutrustning :
    •  Genomgång av symptombaserad diagnos
    • Manuell diagnos
    • Generering av RVC-kod
    • Arbetspass / fordonshistorik
  • Rikttider
  • Kontroll av dokumentation efter avslutat garantiarbete. t.ex. arbetsordern.
  • Garantireklamations processen.(Grundläggande reklamationskodning)
  • WCP (Garantirådgivningsprocess)

Anmäl >>
Kursmål:
Efter kursen ska deltagarna känna till och ha:

• goda kunskaper i Fords garantiprocess
• grundläggande kunskaper om Fords diagnosverktyg
• goda kunskaper hur arbetspass / fordonshistorik ska läsas ut och tolkas
• goda kunskaper om vad som ska noteras på en garantiarbetsorder
• goda kunskaper om hur tid som används vid ett garantiarbete ska faktureras
• goda kunskaper om hur Fords rikttider hittas och skal användas
• grundläggande kunskaper om garantihandläggning (kodning av garantiarbeten)
• grundläggande kunskaper om WCP (Garantirådgivningsprocess)
Garanti steg 3 2 dagar
  • Garanti steg 1 & 2
  • Genomförd e-learning Garanti för din yrkesroll
  • Garanti allmänt
  • Utarbetande av reklamationer.
  • Inledande garantikontroller samt garantihandläggarens ansvar.
  • Insändande av reklamationer samt tidsgränser och regler runt detta.
  • Omprövning av reklamationer.
  • WCP=Garantirådgivningsprocessen
  • GWMS (trafikljusen)
Inga lediga platser
Kursmål:
Efter kursen ska eleverna känna till Fords regler & riktlinjer
vid utförande av garantireparationer.

Ha grundläggande kunskaper i att söka ersättning från Ford
(Koda reklamationer).Samt att ompröva avslagna reklamationer.

Grundinformation högvolt 1 dag
  • VCT - HV-informerad person
  • Introduktion
  • Allmänt
  • Elfaror
  • Utformning av hybridsystem
  • Utformning av högvoltssystem
  • Stadgar och rättsliga standarder
Inga lediga platser
Kursmål:
Efter deltagande i kursen ska kursdeltagarna kunna förklara högspänningskonceptet och högspänningsprodukternas allmänna tekniska bakgrund. Kunna förklara det tekniska ansvaret. Kunna förklara vilka allmänna arbete de kan utföra i bilen. Känna till bakomliggande lagstiftning och olycksförebyggande föreskrifter. Kunna förklara bilens säkerhetsåtgärder och känna till första hjälpen åtgärderna. Efter kursen har deltagaren kompetensen instruerad tekniker elfordon enligt Svenska branschstandard (Ford ev-medveten, L1)
Konsumenträtt  
  • Inga

Konsumentköplagen:

  • Genomgång av lagregler, reklamationsrätt, garanti
  • Case från ARN
  • Säljarens/köparens rättigheter

    Fel i vara:
  • Reparation
  • Omleverans
  • Prisavdrag
  • Hävning av köp
  • Skadestånd


 Konsumenttjänstlagen:

  • Genomgång av lagregler, fackmässighet, avrådande skyldighet
  • Case från ARN
  • Säljarens/köparens rättigheter

    Fel i tjänst:
  • Avhjälpande
  • Prisavdrag
  • Hävning av köp
  • Skadestånd

Anmäl >>
Kursmål:
Deltagarna ska ha kunskap om de lagar som gäller för köp av varor och tjänster, samt kännedom om hur Allmänna reklamationsnämnden brukar handlägga typiska ärenden.
Ledarskap & affärsmannaskap 2+2+2 dagar  

Del 1: Dag ett och två:

Ledarskapsutbildning, modul 1 (genomförs av Mindset)
 

Del 2: Dag tre och fyra:

Affärsmannaskap (genomförs av Wollin & Partners)
 

Del 3: Dag fem och sex:

Ledarskapsutbildning, modul 2 (genomförs av Mindset)

Inga lediga platser
Kursmål:
Syfte och mål med denna utbildningsinsats för eftermarknadschefer inom Fords återförsäljare är att utveckla kompetensen att tolka de övergripande strategiska målen, skapa en förmåga att omvandla dessa till operativa mål i verksamheten och anpassa sina ledarbeteenden för att leda medarbetare mot de uppsatta målen.
Nivåtest Garantiadministration 1 dag
  • Samtliga kurser i masterplanen
  • Teoretiska och praktiska tester
Inga lediga platser
Kursmål:
Säkerställa bibehållen kompetens
Nivåtest Plåtverkstad 2 dagar
  • Samtliga kurser i masterplanen
  • Teoretiska och praktiska tester
Inga lediga platser
Kursmål:
Säkerställa bibehållen kompetens
Nivåtest Verkstad 2 dagar
  • Samtliga kurser i masterplanen
  • Teoretiska och praktiska tester
Inga lediga platser
Kursmål:
Säkerställa bibehållen kompetens
Säkerhetsansvarig elfordon 2 dagar  
  • Fords process för hantering av elfordon
  • Lagstiftning, regler, förordningar och branschstandarder som omfattar den del av verksamheten som beror hanteringen av elfordon
  • Nödåtgärder (rutiner för nödåtgärder i händelse av tillbud, elskada eller elektrisk följdskada.)
  • Risker med högvolt.
  • Arbetsmetoder vid högvoltsarbeten
  • Verktyg, utrustning och skyddsanordningar som skall finnas tillgängligt på verksamhetsplatser där högvoltsarbete utförs
  • Krav/rekommendationer för arbetsplats där högvoltsarbetet utförs
  • Hantering av skadat elfordon/högvoltsbatteri

Anmäl >>
Kursmål:
Efter genomförd utbildning ska kursdeltagaren ha tillräckliga kunskaper för att säkerställa en korrekt arbetsmiljö på verksamhetsplatsen och tillse att ramverk och regler efterlevs så att arbeten på elfordon kan ske på ett säkert sätt
Skadebesiktning med kundbehandling 2 dagar

  • VCT - PTS
  • VCT - Garanti steg 1
  • VCT - Skadereparationer
  • Bedöma skadors omfattning
  • Bemötande av kunder
  • Mätningar på bilen
Inga lediga platser
VCT - Garanti steg 1 3 tim
  • VCT - PTS för admin eller motsvarande
  • Genomförd e-learning Garanti för din yrkesroll

Garanti steg1 riktar sig till administrativa personalen som administrativt hanterar garantireparationer i verkstaden.

T.ex. kundmottagare, verkstadsansvariga, servicerådgivare, garantiadministratörer.reservdelspersonal.

Kursen tar upp och informerar om följande områden:

  • Garanti allmänt (Innehåller dom allmänna reglerna och riktlinjerna, samt information om garantiansvar)
  • Garantinformation
  • Garantiundantag
  • Garantiprogrammet
  • CLP
  • Förhandsgodkännande
  • Servicekampanjer
  • Serviceavdelningsprocesser
  • Reservdelshantering
Inga lediga platser
VCT - HV-informerad person 1 tim
  • Inga
  • Roller - kompetensnivåer
  • Elfaror
  • Första hjälpen
  • Definition av högvolt
  • Skyltning
Inga lediga platser
Kursmål:
Syftet med utbildningen är att ge personen tillräckliga instruktioner för att kunna undvika elektriska risker och på ett säkert sätt kunna vistas i samma lokaler som arbeten på elfordon pågår. Efter kursen har deltagaren kompetensen informerad person enligt Svensk branschstandard.
VCT - Microcat EPC 1,5 tim
  • Deltagit i kursen VCT-info Microcat

  • identifiering av fordon
  • de olika arbetsytorna i den elektroniska reservdelskatalogen
  • sökfunktionerna i programmet
  • de olika alternativen för att hitta och välja rätt reservdel /reservdelar
  • hur ersättningar för en eller flera reservdelar identifieras och tolkas
  • funktionen aktiva jobb
  • funktionen service & reparation
     
  • Utbildningen innehåller praktiska övningsuppgifter.

Inga lediga platser
Kursmål:
Efter utbildningen ska kursdeltagaren kunna identifiera fordon in i reservdelskatalogen.
Kursdeltagaren ska snabbt och effektivt kunna ta fram beställningsnummer och pris på Fords reservdelar, vätskor & tillbehör.
VCT - Microcat SSM 1,5 tim
  • Deltagit i kursen VCT-info Microcat
  • identifiering av fordon
  • de olika arbetsytorna i det elektroniska offertverktyget
  • användning av sökfunktionen i programmet
  • hur användaren väljer rätt service och eventuella servicetilläggs paket
  • katalogen Ford-rikttider
  • Utbildningen innehåller praktiska övningsuppgifter.
Inga lediga platser
Kursmål:
Efter utbildningen ska kursdeltagaren kunna identifiera fordon in i offertverktyget.
Kursdeltagaren ska snabbt och effektivt kunna ta fram paketnummer och pris på Fords paket.
Kunna erbjuda kunderna obligatoriska och ej obligatoriska tilläggsreparationer för en Fords-service
VCT - PTS för admin 1,5 tim
  • Inga
  • PTS uppbyggnad
  • Verkstadshandbok
  • Servicemeddelanden
  • Utläsning av bilar
  • Tidverk
  • Övningsuppgifter
Inga lediga platser
Kursmål:
Deltagaren skall kunna söka och finna information i PTS. Veta vad som finns under flikarna i PTS. Samt ha kunskap i tidverk och servicescheman.
VCT - PTS för plåtadmin 1,5 tim
  • Inga
  • PTS uppbyggnad
  • Servicemeddelanden
  • Verkstadshandbok
  • Utläsning av bilar
  • Tidverk
  • Övningsuppgifter
Inga lediga platser
VCT info - Microcat 1,5 tim
  • Inga
  • Microcat startsida
  • Grundläggande genomgång av programmen EPC & SSM
  • Hur dom olika katalogerna i programmen EPC & SSM är uppbyggda
  • De olika typerna av reservdelar som går att beställa av Ford
  • Förklaring av Fords märkning av reservdelar FINIS-kod / Reservdelsnummer
  • Hur man uppdaterar sina användarinställningar i EPC & SSM
  • Grundläggande navigering i programmen EPC & SSM
Inga lediga platser
Kursmål:
Efter utbildningen ska kursdeltagaren ha en grundläggande kunskap om programmen EPC & SSM.
Kursdeltagaren ska kunna välja rätt program efter vad som söks och kunna förstå katalogstrukturen i det valda programmet.
Kursdeltagaren ska kunna uppdatera sin användarinställning.